بهترین زمان انجام تمرین‌های یوگا چه موقع از روزه ؟

زمان انجام یوگا
3.9
(32)

 

بهترین زمان انجام تمرین‌های یوگا چه ساعتیه ؟

به طور کلی بهترین زمان انجام تمرین‌های یوگا صبح زود ،بین تاریکی و طلوع آفتاب ، و عصر ، بین غروب آفتاب و تاریکی است .

البته شما می‌توانید تمرین‌های یوگا را در هر زمان از روز (جز بعد از صرف غذا ) انجام دهید. اما این دو وقت از روز (طلوع و غروب ) بهترین زمان انجام تمرین‌های یوگا هستند. چون در تایم صبح : هوا خالص و پاک است،سیستم‌های بدنی بعد از خواب شبانه استراحت کرده، غدد درون ریز در حالت استراحت هستند.  هیچ تنش و استرسی بر بدن فشار نمی‌آورد. مهم تر از همه ذهن آرام و از هر نوع فکری خالی است.  در تایم عصر هم: بدن بعد از انجام کارهای روزانه آزادتر و منعطف تر از بقیه زمان‌های روز است. مسئله مهم دیگر در باره انجام تمرین‌های یوگا نوع تمرینات متفاوتی است که در این دو تایم پیشنهاد می‌شود. در ذیل این مقاله به شرح آن می‌پردازیم

این نکته باید مد نظر باشد که صبح ها بدلیل ساعت‌ها خواب شبانه بدن از انعطاف کمتری برخوردار بوده و خشک تر است. اما ذهن آرام و شاداب است ، خشکی بدن با تمرین منظم از بین می‌رود و می‌توان آساناها را به خوبی انجام داد. عصر ها حرکت بدن راحت تر و آزادتر از صبح‌هاست و آساناها بهتر و آسان‌تر انجام می‌شود .

تمرین صبحگاهی سبب می‌شود. فرد در شغلی که دارد بهتر کار کند . تمرین عصرگاهی آساناها (در زبان سانسکریت به وضعیت‌های یوگا آسانا گفته میشه) خشکی و فشار روز را از بین می‌برد و فرد را آرام و سر حال می‌کند . بنابراین آساناهای که دشوارتر هستند. باید صبح که اراده بیشتر است تمرین شود.  آساناهای نیرو بر انگیز (مانند شیرشاسانا، ساوانگاسانا و واریاسون‌های آن‌ها و پاسچیموتاناسانا و …) باید عصر تمرین شود.

بهترین زمان انجام تمرینات یوگا

آیا تمرین مشخصی هست که باید آن را در فصلی خاص یا زمان مشخصی از روز انجام دهم ؟

میشه به تکیه بر علم روانشناسی یوگا و علم آیورودا پیشنهاد های کلی در رابطه با این موضوع داد. ولی نوع و ریتم تمرینات انتخابی شما در طول 24 ساعت شبانه روز ، مثل رابطه شما با ماه و خورشید ، گرما و سرما ، تفییرات فصلی ، و … مسئله‌ای شخصیه و عوامل مختلفی از جمله تیپ ذهنی شما ، تیپ شخصیتی شما ، علایق شما و …در آن تاثیر گذاره .

بعضی از مردم عادت دارند صبح زود از خواب بیدار شن و به تمرین کردن و انجام دادن کارهاشون بپردازند. در حالی که بعضی ها عادت دارن تا یک ساعت بعد از زنگ خوردن الارم گوشی بخوابن و بعد از بیدار شدن هم تا چند ساعت حتی انرژی برای صحبت کردن ندارند. چه برسه به تمرین، بعضی‌ها عاشق زمستان و بیرون رفتن در سرما و اسکی کردن هستن در حالی که یه سری تو خواب زمستونی میرن و دوس دارن تا اومدن فصل گرما از خونه بیرون نرن.

از اونجا که قسمت خیلی مهمی از تمرینات یوگا اینه که خودتون رو بشناسید ، و بدونید که در هر لحظه چه حس و حالی دارید. پس با منطق جور در میاد که اجازه بدین انرژی شما هدایتتون کنه. به سمت اینکه در این فصل دوس دارین چه سبک از تمرین رو انجام بدین؟. یا بهترین زمان انجام دادن تمرین‌های یوگا برای شما چه ساعتیه؟.

 

نکاتی برای شروع بهتر تمرینات

برای شروع این نکته به شما کمک میکنه که بدونید بعضی از حرکات انرژی رو در بدن آزاد میکنه و افزایش می‌ده. بعضی از آسانا‌ها باعث آروم شدن و تجربه آرامش میشه برای مثال آساناهای خم به عقب نیروبخشه و انرژی رو افزایش می‌ده. انجام دادنش قبل از خواب پیشنهاد نمی‌شه . وضعیت‌های خم به جلو آرام‌بخشه و باعث تجربه احساس آرامش میشه و انجام دادنش وقتی که دچار استرس یا تنش هستین خیلی مفید و تاثیر گذاره .

سلام بر خورشید حرارت و جریان انرژی رو بالا می‌بره و ما رو به روند تنفس‌های کامل و با کیفیت سوق می‌ده . آساناهای ایستاده باعث ایجاد قدرت ، استقامت و همچنین احساس وصل بودن به زمین میده. از اونجایی که پاهای ما ریشه در زمین داره . وضعیت‌های تعادلی باعث افزایش تمرکز می‌شه . آساناهای پیچ باعث سم زدایی در بدن میشه و تنش‌ها خستگی رو در سر و گردن و پشت از بین می‌بره . تمرینات معکوس که ما رو برعکس میکه ( یعنی سر پایین میاد و پاها بالا میره ) علاوه بر خواص و تاثیراتی که بر بدن داره موجب تغییر دیدگاه ما نسبت به دنیا می‌شه و ماهیت متغیر و ناپایدار دنیا رو به ما یاد آوری می‌کنه. بخصوص وقتی احساس روزمرگی و تکراری بودن به ما دست میده .

بهترین زمان انجام تمرین‌های یوگا

پیشنهادهایی دقیق تر در مورد بهترین زمان انجام تمرین‌های یوگا و نوع تمرین‌ها

یک جلسه یوگای صبحگاهی باید کاملا اکتیو ( فعال ) و شامل تمرینی کامل باشه .

همیشه و در هر زمانی که تمرین می‌کنید. جلسه‌ی تمرین رو با وضعیت شاواسانا (جسد بی جان ) خاتمه بدین .

شما میتونید برای تمرین‌های عصر انتخاب متفاوتی نسبت به تمرین‌های صبح داشته باشین. در حالی که این تمرین ها هم ، می‌تونه کامل باشه . ممکنه بخواین یک سری تمرین نشسته خم به جلو مانند وضعیت باداکوناسانا ، جانو شیرشاسانا (وضعیت سر به زانو ) ،راوپاویشتا کوناسانا (خم به جلو با پاهای باز در حالت نشسته ) یا پاسچیموتاناسانا ( کشش پشت بدن در حالت نشسته ) رو انجام بدین . یا با انجام دادن تعدادی خم به عقب ملایم مانند وضعیت بوحانگاسانا ( وضعیت کبری ) و یک وضعیت ساده پیچ ، مانند : پیچ ساده نشسته یا آردها ماتسیاندراسانا برای از بین بردن فشار و خنثی کردن تنش در ستون مهره ها و در نهایت یک وضعیت معکوس تمرینتون رو تاثیر گذار تر کنید. که با احساسی عالی بهش خاتمه بدین .

هر فصل ما رو به شکل متفاوتی از تمرین دعوت می‌کنه . اگه شما در جایی زندگی می‌کنید که تابستون‌های گرمی داره. به نفعتونه که در تمرین زیاد به خودتون فشار نیارین . اگه دمای هوا بیشتر از 70 ، 80 یا حتی 100 درجا فارنهایت باشه باید نسبت به سرعت انجام دادن آساناها آگاه باشین و به آرومی انجامشون بدین . شما حتی می‌تونید از این آب و هوا برای کشف اینکه چطور با کم کردن فشار تمرین و تلاش می‌شه به متعادل کردن دمای بدن کمک کرد ، استفاده کنید .

تابستان

در فصل تابستان میتونید یک سری تمرینات رو با هم انجام بدین . از یک مدیتیشن نشسته ( وضعیت مراقبه ) تمرین رو شروع کنید و با یک تمرین تنفسی خنک کننده و بعد چند ست سلام بر خورشید بدون پرش ( در بین اساناها مقداری مکث کنید ) تمرین رو ادامه بدین . بعد چند تمرین خم به عقب ملایم و تقویت کننده مثل : خوابیدن به پشت در حالی که یک حوله لوله شده زیر استخوان‌های شانه قرار دارد . و در نهایت حرکات معکوس شما میتونه : ویپاراتاکارانی یا سالامبا ساروانگاسانا ( ایستادن روی شانه ) باشه که هر دو حرکات خنک کننده تری از سالامبا شیرشاسانا ( ایستادن روی سر ) هستند . و بعد از پایان تمرین‌ها میتونید دست ،صورت و پاهاتون رو با یک پارچه خیس شده با آب معطر شده با لوندر ( اسطوخدوس ) پاک کنید.  بعد تمرین رو با شاواسانا خاتمه بدین .

پاییز

پاییز میتونه فرصت بی‌نظیری برای شکرگزاری و باز کردن قلب هامون باشه . دمای هوا تقریبا معتدله و ما رو تشویق به انجام دادن تمرین های انرژی زا مانند آردها دانوراسانا ( خم به عقب ) می‌کنه .

زمستان

زمستان میتونه فرصت مناسبی برای تمرکز و تفکر در سکوت باشه . شما ممکنه انتخاب کنید که بر روی خم به جلو ها که ارام بخش و تقویت کننده هستند تمرکز کنید البته در صورتی که افسردگی ندارین و زمستان رو افسرده کننده نمیدونید . اما در حالتی که مستعد افسردگی باشین باید انتخاب متفاوتی انجام بدین و بیشتر تمرین و تمرکز رو بر خم به عقب‌ها و حرکات باز کننده قفسه سینه مثل دانوراسانا ، اوشتراسانا ( وضعیت شتر ) یا اکاپادا راجا کاپوتاسانا اختصاص بدین .

شما همچنین می‌تونید از حرکات تعادلی بر روی دست مثل : ایستادن بر روی دست‌ها ، باکاسانا یا وضعیت هشت زاویه بهره ببرینکه البته همه این وضعیت‌ها نیازمند انرژی بالا و ذهنی باز هستند .

در زمستان که هوا سرده حتی اگر دمای هوای فضای تمرین شما بالا باشه (که امیدوارم باشه ) باز هم باید زمان زیادی رو به گرم کرئن عضلات اختصاص بدین . از حالت‌های مقدماتی سلام بر خورشید شروع کنید و بعد حالت‌های پیشرفته‌تر (با پرش ) رو تمرین کنید و تا قبل از گرم شدن آساناها رو به آرومی و با آگاهی انجام بدین .

به جای اینکه مرتب به این فکر کنید که ( اوه ، بدنم چقدر سفت و غیر قابل انعطاف شده ) . یک انگیزه و اشتیاق رو در خودتون پرورش بدین و کشف کنید که چطور میتونم تمام افکار منفی رو رها کنم که در نتیجه مفاصل و ماهیجه هام ازاد و منعطق بشن .

بهار

بهار فصل فوق‌العاه‌ای برای تمرکز بر حرکات سلام بر خورشیده . با افزایش طول هر روز به نسبت روز قبل و ادای احترام روزانه به خورشید ارتباط زیبایی بین شما و انرژی خورشید شکل می‌گیره . همچنین فصل بهار همیشه زمان مناسبی برای (( شروع‌های جدیده )) و میتونه فرصت عالیی برای افزودن آساناهای جدید به تمریناتون باشه.

در نهایت من به شما پیشنهاد می‌کنم که با رعایت کردن نکات بالا به بازتاب تجربه خودتون از فصل‌ها تکیه کنید و با انرژی که هر فصل با خودش داره همراه بشین یا اون انرژی رو ( اگه دوست ندارین ) با تمرکز کردن بر تمرین‌هایی که نقطه مقابل اون انرژی هستن خنثی کنید .

بهترین زمان انجام تمرینات یوگا

مهم ترین نکات در مورد نوع انجام دادن تمرین‌های یوگا که باعث تاثیرگذاری چند برابر تمرین‌ها در بهترین زمان انجام آنها

حتما این نکته رو در ذهن داشته باشید که اگر مکررا تمرین‌هاتون رو تغییر بدین ( منظور سبک کلی تمرینه ). تمرین‌ها نتیجه دلخواه رو به شما نمی‌ده. شما احساس رشد و تعلق در تمرین رو از دست میدین و کمترین تغییرات رو خواهید دید . من این موضوع رو رعایت میکنم و خیلی برام با ارزش و مهمه که تمریناتم ساختار مشابهی داشته باشه. فرقی نمیکنه چه تایم از روز یا چه موقع از ساله . تمرین کردن تمرکز به تنهایی ممکنه تاثیر کمی داشته باشه. اما چسپیدن به یک ساختار منظم و یکسان در تمرین تکنیک فوق‌العاده‌ای برای تاثیرگزاری و عمیق‌تر کردن اثر تمرینه .

همچنین داشتن آداب و رسوم شخصی و البته ثابت که در هر جلسه تمرین انجام بشه. مثل : یک مدیتیشن ( مراقبه ) در حالت نشسته یا حتی یک مدیتیشن در حین پیاده روی . شروع کردن تمرین با ذکر یک مانترا یا حتی انجام دادن سلام بر خورشید.  می‌تونه تمرین رو خیلی تاثیر گذارتر و لذت‌بخش تر کنه .

شاد و سلامت باشید .

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای: 32

No votes so far! Be the first to rate this post.

14 دیدگاه برای “بهترین زمان انجام تمرین‌های یوگا چه موقع از روزه ؟

  1. نرگس احمدی زارع گفته:

    خدا قوت استاد واقعا عالی جامع وبا دقت آموزش میدید من به شخصه تغییرات عالی در حذف انرژیهای منفی وبه دست اوردن سلامتی داشتم 🌺🌺🙏🙏

  2. لیلا فرزین گفته:

    سلام ممنون استاد واقعا عالی هستین
    مطالب مفیدوآموزنده خیلی استفاده کردم
    شادباشید 💐💐

  3. اعظمه سیدی گفته:

    سلام واقعا مطالب عالی وآموزنده هستند،هر چه بیشتر مطالبتون مطالعه و تمرین ها را انجام می دهم بیشتربه یوگا علاقه پیدا می کنم

  4. حوا سپهریان گفته:

    مطالب خیلی مفید و کامل بودن و تقریبا به جواب خیلی از سوال هام برای شروع یوگا رسیدم.
    ممنونم از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد